Amour
Adevarul gol-golut e ca mi-a venit sa ma opresc din
vizionarea lui Amour de vreo trei ori. Nu din cauza ca e un film prost, ci
pentru ca e un film infiorator de greu de dus. Haneke face un exercitiu
meticulos de analiza, decent si sadic deopotriva, pe un cuplu de varsta a treia
pe cale sa-si termine socotelile cu viata. Dragostea infrunta ultimii demoni, boala si neputinta.
Amour nu forteaza nicaieri cu cadre ale unei suferinte
gratuite, desi ar fi avut de unde. Nu vrea sa stoarca lacrimi. In schimb te
invaluie intr-o raceala continua cu efecte dureroase. Cuplul din Amour e atat
de natural, de echilibrat, de frumos, de bine sudat si de intelept incat dezintegrarea
partilor sale nu iti lasa nicio portita de scapare de miezul sau ingrozitor de
trist. Nu poti arata nicaieri cu degetul, nu ai ce constructie teoretica sa
ridici care sa te teleporteze din realitatea brutala a filmului. Cadrele fixe, lungi te
tin blocat acolo, intr-un apartament parizian oarecare, cu doua personaje
interpretate fenomenal de Emmanuelle Riva si Jean-Louis Trintignant, conectat permanent la o radiografie emotionala pe care Haneke vrea sa o impartaseasca. Imposibil de dat calificative sau de notat pe vreo scala.
Comments