Biutiful
Am scris despre Biutiful pentru procinema.ro in 24 martie 2011.
Biutiful: marturiile
suferintei
Alejandro Gonzalez Inarittu revine la creatia
in limba spaniola, continua sa lucreze teme cu mize traditionale lui, iar cu
Biutiful ii ofera lui Javier Bardem inca un rol memorabil, cel al unui corp prabusindu-se intr-o lume decazuta.
Dupa debutul exploziv cu Amores Perros care l-a pus pe harta
cinematografiei, regizorul mexican a optat pentru 2 filme in limba engleza – 21
Grams si Babel. Desi bine primite de critica, ambele prinzand nominalizari la
Oscaruri, Inarittu s-a plans de faptul ca lucrul cu limba engleza i-a facut
viata dificila, asa ca a optat cu Biutiful pentru o intoarcere la matca sa
lingvistica.
Un cadru scurt repetat de cateva ori iti descrie perfect
drama adanca experimentata de Uxbal, personajul central din Biutiful. Sta in
pat si priveste in sus catre un colt cu igrasie al camerei sale inghesuite.
Uxbal aspira, dar e din ce in ce mai incoltit, viseaza, dar ii e imposibil sa
evadeze, spera, uneori prosteste, insa esueaza la granita catastroficului. E
grav bolnav, parinte singur, traieste din ilegalitati si pana si “darul” sau
misterios e murdarit de nevoia disperata de supravietuire.
Pentru acest erou Inarittu a gasit optiunea de cast ideala.
La prima colaborare a celor doi, Javier Bardem, cel mai in voga actor iberic al
momentului, e demential in expresivitatea sa pura. E ludic, amenintator,
agonizant, disperat, toate intr-unul singur. Traieste foarte mult pentru ca
personajul sau nu poate sa vorbeasca deschis decat foarte rar. O face in fata
mentorului sau spiritual cand varsa primele lacrimi si cu o tarfa intr-un club
galagios. Sunt singurele momente cand isi permite sa lase garda jos ca sa-i
vezi ranile.
Din pacate Bardem nu e suficient pentru ca Biutiful sa fie
un film total. Inarittu spune ca Uxbal e cel mai luminos personaj al sau.
Probabil ca asa e, dar presiunile la care il supune sunt atat de intense incat
ajung sa-l sufoce de-a dreptul in sufletul spectatorului. Pelicula se
transforma mai degraba intr-una despre cat de multe pot sa apese pe umerii
cuiva, omul fiind aproape uitat. La asta se adauga si gustul lui Inarittu
pentru firele narative multiple. In Biutiful nu apeleaza la structura lui
obisnuita, dar acorda spatiu unor povesti secundare – emigrantii gay chinezi
sau familia senegaleza – pentru care n-are timp decat de o schita sumara, dar
pe care ii ineaca in acelasi tragism apasator.
Filmat din mana de Rodrigo Prieto, uneori strans lipit de
corpul lui Uxbal incat sa-i simti respiratia, alteori larg cat sa vezi o fata a
Barcelonei austera, murdara si intunecata pe care tursitii n-o zaresc nicicand,
Biutiful lasa un gust amar (re)simtit multe zeci de ore dupa vizonare. Eu sunt
la 18. Si inca numar.3jumate din 5, foarte bun.
Comments