A treia e cu noroc (sau istorie despre cum se construieste un arc de triumf pe malurile Dambovitei)
Prima oara cand bucurestenii au putut admira la capatul Soselei Kiseleff Arcul de Triumf era sfarsitul anului 1878. Parada Independentei proaspat obtinute s-a facut insa in graba asa ca Arcul a fost ridicat din lemn si mucava... Dupa eveniment, dornici sa recupereze din materialele folosite, oamenii primariei au inceput sa-l desfaca. Pana in 1922 nu s-a mai intamplat nimic. Dar cand ai de sarbatorit intregirea neamului... si atunci cand insasi Majestatea Sa Regele Ferdinand ordona ridicarea Arcului... nu poti decat sa te pui pe treaba. Cum-necum municipalitatea a ajuns in criza de timp si a decis sa construiasca definitiv doar fundatia si structura interioara a arcului, in timp ce pentru exterior s-au folosit materiale usoare - lemn, stuc si paianta. Cum mai erau necesari undeva la 20 de milioane de lei Ministerul Cultelor a pasat proiectul finalizarii Arcului in curtea Primariei Bucurestiului care l-a trimis la Ministerul Lucrarilor Publice. Anii trec si arcul devine, de la o zi la alta, mai mult o ruina decat un monument. Asa se face ca in presa vremii incepe o polemica dura intre cei care doreau continuarea lucrarii si cei care propuneau desfiintarea completa a ceea ce ajunsese sa fie o macheta darapanata si monstruoasa. In 1932 se decide infiintarea unei comisii (asta cu comisiile e specialitatea casei) care sa analizeze starea constructiei si sa decida asupra viitorului ei. Dupa cateva luni de zile (probabil remuneratia membrilor comisei era una lunara) se decide continuarea proiectului - motivul foarte simplu: ar costa la fel de mult desfiintarea fundatiei din beton cu incheierea lucrarilor. Pana in 1935 nu se misca insa un deget. Monumentul intra in ograda Ministerului de Interne si se organizeaza o strangere nationala de fonduri. Veterani de razboi si oameni obsinuti strang undeva in jur de 2 milioane de lei. Practic abia la a treia incercare, Arcul de Triumf e gata cu adevarat. La 1 decembrie 1936. Aplicand o regula de trei simpla reise ca mult trambitatul pasaj Basarab va fi gata pe bune prin... 2015.
Comments