TIFF: posterele primelor 14 editii ale festivalului. Cronologie, preferinte si observatii



Primele 2 postere ale primelor 2 editii au fost gandite in format landscape, folosind margini nergre top-bottom amintind cumva de pelicula de film unde au fost marcate datele festivalului si sponsori sai. Ambele au facut apel la simboluri hollywoodiene clasice, dar le-au adus intr-un spirit ludic in zona nationala. Prima imagine insa nu e transilvaneana, sunt sigur ca e o panorama din Bucegi. 


Posterul celei de-a treia editii a fost primul asezat in format portret. Benzile negre au fost pastrate, iar caracterul local si spiritul ludic au fost puternic intarite. Imaginea de fundal folosita e o panorama a Clujului, iar costumul popular e la loc de cinste. Postura e o trimitere evidenta la Marilyn Monroe si tocmai contrastul intre iconica Monroe si anonima rumena in obraji e definitorie pentru un festival care incepe sa-si faca un nume. 


De la editia cu numarul 4 dispare banda bottom neagra, iar posterul inspirat de unul din cadrele celebre din E.T aduce specificul transilvanean via o stana cu o turma de oi. Nu cred ca mesajul era "nu va mai uitati la Hollywood ca oile", ci mai degraba ceva de genul "filmele bune ne lasa pe toti cu gura cascata". 


De la editia a 5 dispare si cea de-a doua banda neagra, datele festivalului si sponsorii sunt integrati mult mai bine. Iar alegerea cu totul e una curajoasa, nu mai exista nicio trimitere cinematografica, poate una secundara tot la Walk of Fame, dar mai degraba posterul vine derivat direct din ideea spotului de la editia respectiva.  Locul 3 in topul preferintelor mele dintre posterele din festival. Poate si pentru ca atunci am mers la TIFF prima oara.


Editia a sasea merge pe aceleasi caracteristici ale posterului cu anul anterior. Posterul e gandit in cheie Usual Suspects si vine cu un vibe intunecat si fioros demn de ideea inimii Transilvaniei, taramul vampirului Dracula.


Posterul editiei 7 e unul asbsolut special. Pentru a celebra cei 7 ani de TIFF posterul a inclus 7 actori romani intr-o ipostaza haiduceasca a la Magnificent Seven si James Bond in acelasi timp.  Si ca sa fie loc imaginea alb negru a fost lucrata in format landscape. Cel mai reusit poster din punctul meu de vedere al celor 14 editii de TIFF de pana acum.



Editia 8, cumva in continuarea celei anterioare, a adus un afis in format portret cu Andi Vasluianu in rol de cioban cantandu-si dorul in cheie Brokeback Mountain. Un pic redundant dupa gustul meu cu suba aia.


Editia a 9-a a primit un afis fain rau cum ar zice ardelenii, al doilea in topul preferatelor mele. Intalnirea Star Wars-iana intre tatal si juniorul Piersic e cu atat mai potrivita cu cat: a. fiul n-a fost niciodata incantat de comparatiile cu tatal sau si b. din cate imi aduc aminte a fost anul cand unul din cinematografele folosite si in festival a fost rebotezat Florin Piersic


Posterul editiei aniversare cu numarul 10 si de aici incolo pentru cativa ani restul posterelor nu mai contin trimteri hollywoodiene, semn poate ca publicul a atins si el o maturitate cinefila. Idee inspirata de a-l folosi pe Porumboiu junior intr-o postura specifica lui Gheorghe Hagi, un simbol national al reusitei. Mai intai pentru ca tatal lui Porumboiu a fost arbitru international, apoi pentru ca postura i se si potriveste fizic al naibii de bine juniorului si, nu in ultimul rand, pentru ca vine la pachet cu bucuria reusitei -  un gest specific al capitanului generatiei de aur care se potriveste manusa pentru o editie aniversara si pentru o perioada de reusite a filmului romanesc.



Note dark ironice in versuri si promovarea unui alt simbol din zona - Cimitirul Vesel din Sapanta. 



Editia a 12 a fost gandita, in privinta spoturilor si posterului, de Cristi Puiu care a explorat tema asteptarii si relatiei cu celalalt. Luminita Gheorghiu si o trimitere la Secvente semnat Alexandru Tatos, unul din regizorii "recuperati" de festival intr-un an anterior.  

Editia cu nr.13 a insemnat primele vizionari 3D in cadrul TIFF-ului, lucru care a fost tratat inclusiv la nivleul posterului festivalului. Comic si curajos despre noile tehnologii.



Editia a 14 a venit cu un afis care reintrepreteaza comic Clockwork Orange si cu care organizatorii au dorit sa creasca atentia publicului tanar. In vremea in care prin buzunare fiecare gaseste cel putin un gadget conectat la internet, filmul vrea sa-si pastreze statutul. Iarasi, posterul este derivat din spotul principal al editiei. 



Comments

Popular posts from this blog

Box office Romania 2016 overview: filmele cu cele mai lungi picioare

Designated Survivor

Black Mirror sezonul 3 si San Junipero