Godfather, in spatele camerelor de filmat
Zilele astea am revazut trilogia Godfather intr-un boxset, apropo
de ce ar determina un cumparator sa achizitioneze un produs original si nu sa
pirateze, cu niste bonusuri faine din care am aflat cat de mult s-a razboit Francis Ford Coppola cu Paramount in realizarea primului
film si cate nepotisme (fara conotatii negative) sunt in el.
Razboiul. Studioul avea un regizor de rezerva trimis la incalzire
chiar pe platourile de filmare – neavand incredere in cvasi-debutantul FFC.
Paramount vroia un film scurt, facut repede si cu bani putini care sa profite
de faptul ca romanul lui Puzo era numarul 1 la vanzarile de carte din acel moment. Multa lume refuzase anterior proiectul. FFC vroia sa construiasca meticulos – e exceptional atunci cand
il vezi povestind cum s-a nascut scenariul sau cand il vezi lucrand cu
echipa lui, sa filmeze on location si sa spuna ACEA poveste, din alte vremuri, in timp ce studioul prefera sa o reaseze in contemporaneitate ca sa reduca costurile.
Pentru Paramount un nume ca Robert Redford pentru rolul lui Michael suna excelent.
FFC a turnat proba dupa proba cu Pacino. James Caan, mai in gluma, mai in
serios, spune la un moment dat ca studioul a cheltuit 400 de mii de dolari in
probe de casting si abia cand l-a vazut pe Pacino in secventa asasinarii
adversarilor din restaurant s-a lasat convins. Nici Brando nu le era pe plac –
aici studioul stia ce stia. Sa lucrezi cu Brando era teribil de greu spre
finalul carierei sale. Si FFC a simtit asta pe pielea lui. E o secventa cu ziua Nasului in
care el nici macar nu apare. Asta pentru ca Brando nu a aparut la filmari, iar
FFC a schimbat din mers lucrurile filmand sosirea lui acasa fara sa-l arate vreo
secunda. Culmea e ca scena functioneaza excelent pentru ca arata puterea Nasului chiar si in absenta lui fizica.
Si acum nepotismele. Francis Ford Coppola, el insusi italian,
si-a distribuit sora (Talia Shire) in rolul lui Connie, sora lui Michael din Nasul, si fiica
(Sofia Coppola) in rolul lui Mary, fiica lui Michael. Sofia Coppola, sub forma
de bebelus, apare chiar din primul film, in secventa botezului de la final - asta da family footage! Carmine Coppola, tatal lui FF, compozitor si cantaret la flaut, a castigat 2 Oscaruri
pentru muzica din partile 2 si 3 (alaturi de Nino Rota si John Bettis), iar una
din secventele din Godfather 2 in care un copil canta la flaut se inspira din
viata tatalui regizorului.
Comments