1 Mai cu Petre Tutea

In liceu devoram Cioran. Imi pusesem un poster imens cu un citat din Pe culmile disperarii pe perete in dormitor. Acum il gasesc adolescentin, isteric. Extraordinar de expresiv, dar fara profunzimea pe care i-o atribuiam. Nu stiu de ce pe filiera Cioran nu am ajuns atunci la Tutea. Mai bine, probabil nu m-ar fi interesat. S-a intamplat insa recent. La momentul potrivit. Tutea despre...
 

democratie - "il obliga pe idiot sa stea alaturi de geniu si sa-i poata zice: ce mai faci, frate? Partea proasta este ca oamenii de exceptie pot ajunge captivi in cirezile democrate. Ce decide masa are un caracter absolut, deoarece prin masa se exprima specia. Prin individ se exprima personalitatea".

egalitate - "Prima propozitie a Revolutiei franceze e o idiotie absoluta: Oamenii sunt egali de la natura. Asta e ca si cum Kant ar fi egal cu Iliescu. Oamenii sunt inegali de la natura. Sunt inegali insisi membrii unei familii, in care unul poate fi genial, altul mediocru si altul imbecil."
 

religie - "E mai mantuitoare o rugaciune intr-o biserica din Gaesti decat Platon"; "tot ce se face inafara teologiei este onanie de prestigiu"; "nivelul meu intelectual, chiar daca sunt savant, nu depaseste nivelul unui popa obscur din Baragan. Pentru ca preotul ala, in ritualul lui din biserica aia de lemn sau de piatra, sta de vorba cu absolutul."


a fi roman - "sunt roman si ca roman ma simt buricul pamantului. Ca daca n-as fi roman, n-as fi nimic. Nu ma pot imagina francez, englez, german. Adica nu pot extrapola substanta spiritului meu la alt neam. Sunt roman prin vocatie. Tot ce gandesc devine romanesc."
 

a fi profesor - "Profesorul este fabricant de oameni. Seamana cu un tamplar ca ia un lemn murdar de noroi, il spala si face mobila de lux."
 
puscariile comuniste - "Am facut o marturisire intr-o curte cu sase sute de insi, in inchisoarea de la Aiud. Fratilor, am zis, daca murim toti aici, in haine vargate si in lanturi, nu noi facem cinste poporului roman ca murim pentru el, ci el ne face onoarea sa murim pentru el."; "Trei ore am vorbit atunci in curtea inchisorii, de Platon si despre Hristos. Zice colonelul: Va rog sa scrieti ce-ati vorbit, ca nu cumva ministrul de interne Draghici sa spuna ca sunt solidar cu dumneavoastra. -Domnule colonel, cum sa fim noi solidari? Eu tocmai d-aia am venit aici, ca nu suntem solidari unii cu altii..."
 

viitor - "Ma simt asemeni unui vultur trist, care inaltat la zenit urineaza asupra veacului douazeci cu un dispret crestin"
 
La 87 de ani, de la stanga la dreapta si la final roman intreg, dupa 13 ani de temnita comunista, de la 100 la 50 de kilograme, omului asta bolnav, ii lucesc inca ochii de inteligenta si ii ies pe gura vorbe frumoase.





 

Comments

Popular posts from this blog

Cool Runnings / Cu sania pe nisip

10 replici tari din Secretul lui Bachus